“Çok katmanlı malzeme ve çok katmanlı hayat…”
Mardin’de doğup Adana’da büyüyen ve şimdilerde İstanbul’da yaşamını sürdüren ressam Hadra Tanrıverdi Birecik, sanata bakışını ve çizdiği kadınları HOME&OFFICE CONCEPT’e anlattı. “Resimlerimin içerik, öz meselesini oluştururken, bu çok katmanlı yaşamdan ve şehirlerden etkileniyorum” diyen Birecik, “Fakat resimlerime konu olan, olacak figürleri seçerken mekândan, coğrafyadan bağımsız olarak seçiyorum” diyerek resimlerindeki mekânsızlığı vurguluyor.

Kısaca sizi tanıyabilir miyiz, resim yapmaya nasıl başladınız?

Resim yapmayı her zaman çok sevdim fakat bu merak lise yıllarımda daha da yoğunlaştı. Bu ilginin bir hobi olmadığının farkına vardım sonrası zaten tutkuya dönüşen bir yolda, hayatımın ayrılmaz bir parçası oldu.

Doğduğunuz, büyüdüğünüz ve yaşadığınız şehirler yapı olarak birbirinden farklı bu şehirler ve orada yaşayan insanlar resimlerinizde ne kadar etkili oldu?

Doğduğum, büyüdüğüm, yaşadığım şehirler; kültürü, coğrafyası, insanları ayrı olan, yani çok katmanlı hayatı içinde barındıran şehirler. Resimlerimin içerik, öz meselesini oluştururken, bu çok katmanlı yaşamdan ve şehirlerden etkileniyorum. Fakat resimlerime konu olan, olacak figürleri seçerken mekândan, coğrafyadan bağımsız olarak seçiyorum. Başka türlüsü beni kısıtlar diye düşünüyorum. Ruhuma -ruhunuza- işleyecek her figür benim resimlerime konu olur. Bunun bence bir mahsuru yoktur. Zaten meselelerimden biri de mekânsızlığı vurgulamak. Dolayısıyla mekân, coğrafya bir süre sonra önemini yitiriyor.

“Her mekânda izler bırakırsınız ya da her mekân siz de izler bırakır.”

Büyüdüğünüz ve ressam olduktan sonra bir dönem yaşadığınız Adana hem kişiliğinize hem de resimlerinize neler kattı?

Her mekânda izler bırakırsınız ya da her mekân siz de izler bırakır. Hatta çocukluk ve gençlik yıllarınızın geçtiği yerleri görmek, o yılları hatırlamak için gidersiniz oralara... Anlamı büyüktür o yılların. Benim için en önemli -İZ- budur. Dolayısıyla resimlerime etkisi olmuştur. Kişiliğe gelince;

Benim doğduğum köylerde insanlar gülmesini bilmezdi
Ben bu yüzden böyle naçar kalmışım
Güldür biraz.


(Cahit KÜLEBİ)

Biraz öyle bir şey yani...



Resimlerinizde kadın figürleri öne çıkıyor bunun nedeni nedir?


Çünkü, kadın da yaşadığımız hayat gibi çok katmanlı bir varlık. Bir kere erkeklere göre gri hücre  sayımız fazla. Bu bile yeterli bir sebep bence…

Resim eğitiminin yanı sıra grafik ve dekorasyon eğitimleri almışsınız. Bu eğitimler resimlerinize nasıl yansıyor?

Grafik ve dekorasyon alanında aldığım eğitimlerin, resimlerime dramatik bir katkısı olduğunu söyleyemem fakat figürlerde kullandığım keskin kontur çizgilerinde grafiksel etkiyi görebilirsiniz.

Resimlerinizde malzeme seçimini nasıl yapıyorsunuz, malzemelerin de hikayeleri oluyor mu?

Karışık (Mixed media) teknik resimler yapmayı seviyorum. Kolâj son 4 yıldır sıkça başvurduğum bir yöntem. Transfer, dijital baskı, yağlıboya, akrelik, tipografi... Tüm bu malzeme ve yöntemler ifadesini vermek istediğim figürü daha doğru bir şekilde yansıtıyor diye düşünüyorum. Yani çok katmanlı malzeme ve çok katmanlı hayat…

Sizinle ilgili bir haberde “Temel meselesi kadının duruşu olan ressam; figürlerini çoğu kez odalar içinde resmetmeyi tercih ederken, bazen de ana tema olarak mekânsızlığı vurguluyor” deniyor.

Resimlerinizde çizdiğiniz mekânların özel bir anlamı var mı?

Bu cümle 2011 yılında “Kadının ruh halleri” adlı solo sergimden bir alıntıdır. Mekânların benim için özel bir anlamı yok ama iç mekân resimlerim de -oda içinde- var. Ancak genel olarak resimlerimde figür, boşluğun içinde bilinçli betimlenir -mekânsızlığa övgü.

Her çizdiğiniz resmin, serginin bir anlamı var. “Toplu Monologlar” sergisi neler anlatıyor /anlatmak  için yola çıktı?

Ne yazık ki yaşadığımız toplumda birbirimizi anlamaya dinlemeye çalışmıyoruz. Bir an önce söz almak konuşmak istiyoruz bütün derdimiz bu. Doğal olarak bu durumda, dialog kurulamıyor, kurulmuyor. Ve kaçınılmaz olan durum “Toplu monologlar” başlamış oluyor. Etrafınıza bakınız bunu görmek çok kolay.
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.