Öne Çıkanlar Selben İlk Hekim DKY İnşaat Fazilet Başaran Egepen Deceuninck

Medeniyetler beşiğinin motifleri, mobilya koleksiyonuna dönüştü

İstanbul Mobilya Fuarı’nda da sergilenmeye başlanan tasarımlar, üç semavi dine ev sahipliği yapan hoşgörü, kardeşlik, barış, sevgi ve medeniyetler şehri Hatay’ın türbe, kilise, manastır, mozaikler ve her biri farklı dönemlere ait tarihi evlerinde bulunan motiflerin 2 yıllık çalışmada tek tek fotoğraflanmasıyla hazırlandı.

Antakya Mobilyacılığını Geliştirme Projesi (ANMOGEP) kapsamında geçmişten günümüze farklı medeniyetlerin ustalıklarını, kültürünü ve estetiğini bir araya getiren Antakya mobilyası ile ilgili tasarımlar, Antakya Ticaret ve Sanayi Odası’nın Avrupa Birliği’nden aldığı destekle markalaşacak. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından yürütülen Rekabetçi Sektörler Programı kapsamında 7,3 milyon avro yatırımla hayata geçirilen projede, endüstriyel tasarımcılar Sezgin Akan ve Sergio Perez Fortea ile Antakyalı ahşap ve mobilya ustası Ali Altun tarafından hazırlanan koleksiyon, tarihten günümüze hikâyesi olan mobilyaları yarattı.

Proje kapsamında, mobilya tasarımı çalışmalarının kurgusunu yaparak bakış açısının belirlenmesine katkı sağlayan endüstriyel tasarımcı Sezgin Akan, tasarladığı modern koleksiyonlar ve aksesuarlarda binlerce yıllık motiflerin hikâyelerini bugünün teknolojisi ile birleştirdi. Cihan, Saran, Kutsal Geometri ve Baş Tacı Koleksiyonları, Antakya mobilyasının tüm tarihini, geleneklerini ve kültürünü, modern tasarım ile buluşturuyor. Akan’ın proje için tasarladığı aksesuarların arasında ise sehpalar, zigonlar, aynalar ve ipek seperatörler dikkati çekiyor.

Klasik Antakya mobilyasına çağdaş bir bakış açısı

İspanyol endüstriyel tasarımcı Sergio Perez Fortea ise Antakya motiflerinden 3 farklı koleksiyon yarattı. Muhteşem kokusu ve güzel görünümüyle bütün Anadolu uygarlıklarında yer edinen defne ağacı, Fortea için ilgi çekici ve ürüne kişilik veren neoklasik Defne Koleksiyonu’na ilham verdi. Dünyevi yaşamın betimlenmesinde kullanılan çiçeklere eşlik eden, bölgeye özgü endemik Hatay Mavisi kelebeği, ahşabı deri ile buluşturan Harmoni Koleksiyonu’nun önemli bir detayı. Dekor ve süslemelerinde zarif Fransız stilinin Antakya’ya özgü detaylarla buluştuğu Hatayi Koleksiyonu’nda ise ahşap, bronz kaplamalar, tasarımsal vurgu ve zengin ahşap oymalar hâkim.

Kraliçenin aynaları ve hazine sandıkları evinizi süsleyecek

Hatay Müzesi’ndeki mozaikler ve Kurtuluş Caddesi’ndeki taş binaların dış cephe süslemeleri ise Antakyalı ahşap ve mobilya ustası Ali Altun tarafından hazırlanan Kraliçe Koleksiyonu’ndaki mobilyalarda kullanılan geleneksel bitkisel ve geometrik desenler esin kaynağı oldu.

“Bu proje ile doğru bir iş yaptığımıza inanıyoruz”

Antakya Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Hikmet Çinçin, Hatay’ın geleneksel el mobilyacılığını ön plana çıkarmak ve sektörde hak ettiği yere taşımak amacıyla önemli projeler gerçekleştirdiklerini söyledi.

Bu projelerden birinin ANMOGEP olduğunu belirten Çinçin, “Hatay’da sanatkâr ustalarımız var. Ulusal bazda markalaşabilmiş ve yüksek üretim kapasitelerine çıkabilmiş firmalarımız olmasa da ihtisas olarak el mobilyacılığında zigon sehpa ve diğer aksesuar ürünlerinde yaratıcı firmalarımız bulunuyor.  Bu proje ile doğru bir iş yaptığımıza inanıyoruz. Bu projemizde yer alan Mobilya Ortak Üretim Tesisi’nin de bu yıl içinde hizmete girmesi planlanıyor. Tesiste mobilyacılarımız bilgisayar tabanlı seri üretim yapabilecekler” dedi.

“Türk ve İspanyol tasarımcıların tasarladığı mobilyalar 15 - 20 firmamız tarafından üretiliyor”

Antakya Mobilyacılar Odası Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Yapar da ANMOGEP ve İhtisas Sanayi Sitesi projelerinin Hatay mobilya sektörü için çok önemli olduğunu söyledi.

Medeniyetler beşiği Hatay’ın tarihi motiflerinin yer aldığı ve İstanbul Mobilya Fuarı’nda sergilenen mobilya koleksiyonunun proje kapsamındaki önemli bir çalışma olduğunu belirten Yapar, “İhtisas Sanayi Sitesi’nin ortasında firmalarımızın tek başına alamadığı, almasının da verimli olmayacağı, ama eğer varsa bile arıza yaptığında o bir iki günlük ihtiyacını başka şekilde gideremeyeceği makinaların tek bir binada toplanmasını sağlayan üretim tesisi olacak. Firmalarımız kullandığı makinenin hayatını devam ettireceği kadar bir ücret ödeyecek” diye konuştu.

Hatay mobilyasında tasarımın ön plana çıktığını anlatan Mehmet Ali Yapar, şunları kaydetti:

“Hatay’daki mobilyada kullanılabilir tüm mozaiklerin, kiliseler, camiler, eski evlerdeki tüm taş oymaların, burada döşenen yöresel kilimlerin, bu yörede yapılan iğne oyalarının, evlerde kalan eski mobilyalarının tamamının fotoğrafı çekildi. Artık böyle bir kataloğumuz var. Hem Turizm Bakanlığı, hem de Vakıflar Genel Müdürlüğü’nden bu desenlerin kullanılması için izin alındı. Türk ve İspanyol tasarımcıların bu desenlerle tasarladığı mobilyalar 15 - 20 firmamız tarafından üretiliyor. Mustafa Kemal Üniversitesi ile iş birliği içinde eğitim çalışmaları var. Hatay mobilyasının doğru algılanmasını sağlamak için bu tasarım çalışmasının yanında, Hatay mobilyasının logosunun yapılması için de bir reklam firmasıyla anlaşıldı. Onlar logo tasarladı, şimdi biz logo seçimi yapacağız.”
 
Hazırlayanlar: ALİ GÜRELİ - NAZİRE HİÇYAKMAZER


 

 
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.