Öne Çıkanlar Terza Edizione ekonomi Abiye Kıyafet Mersin Marangozlar ve Mobilyacılar Odası Başkanı Ali Cin Emrullah Akçakaya

"Sinan, zamanının en ileri adamıydı"
TMMOB Mimarlar Odası Adana Şubesi tarafından düzenlenen “Sinan Neden Modern?” söyleşisine mimarlar yoğun katılım gösterdi. Otel Seyhan’da gerçekleşen söyleşide Prof. Dr. Jale Nejdet Erzen dinleyenlere Mimar Sinan’ı ve mimari bakışını anlattı.

Söyleşinin açılışında konuşan Mimarlar Odası Adana Şube Başkanı Ozan Tüzün, “Mimar Sinan’ı vefat edişinin 428’inci yıldönümü için düzenlediğimiz anma etkinliklerimiz içerisinde belki de en değerli ve Sinan’ı kapsayıcı olanı davetimizi kırmayarak bugün aramızda olan Sayın Jale Erzen’in yapacağı sunum olacaktır. Sinan üzerine kitaplaşmış çeşitli araştırmaları olan sayın hocamız bizlere Sinan’ın neden modern olduğuna dair çeşitli açıklamaları olacak” dedi.

Mimar Sinan’ın yaşamından kesitler vererek konuşmasına başlayan Prof. Dr. Jale Nejdet Erzen, “Yapılarında estetiği semboller dizisinden değil, yapısal ögelerle sağlıyor olması, yer seçimlerinin rastgele değil, yerleşim içinde birbirlerinin görecek şekilde ve dolayısıyla yer ile ilgisinin kurarak düzenlenmesi, asla tekrar etmeden sürekli bir deneyim ve gelişim içinde yapılarını tekrara düşmeden ayağa kaldırıyor olması gibi düzenleme ve tasarımları Mimar Sinan’ın modern bir anlayışta olduğunu göstermektedir” diye konuştu.

Prof. Dr. Jale Nejdet Erzen, “Sinan kuşkusuz zamanının adamı idi, ama zamanının en ileri adamı olduğu gibi, kendi kültürünün ötesinde bazı değerleri de benimsemiş ileriyi gören biriydi. Eserlerinde sağlamlığı ne denli önemsemişse, güzelliğe de o kadar önem vermiştir. Günün Avrupa mimarisi ile kıyaslanınca gerek Mikelanj, gerek diğer Rönesans mimarlarının güzelliği oran ve sembolde aradıklarını görüyoruz. Sinan’ı mimarisi biçimlerin birbirleri ile mükemmel uyumu, yapının bir bütün olarak estetik bir biçime ulaşmış olması, yapının kent içinde belirgin bir yeri ve diğer yapılarla bir ilişkisi olması ve nihayet, camilerin yansıtması gereken İslam değerlerini temsile dönüşmeden gerçekleştirebilmesi; yani cennet mekanı yaratma konusunda bedensel ve direkt ampirik bir estetik kullanması Sinan’ı zamanının içinde ve kendisi ile aynı zamanda yaşamış diğer önemli mimarlar içinde modern bir kişilik olarak karşımıza çıkarır” dedi.

“Sinan, geleneksel bir yapı anlayışını ve tekniğini kullanmıştır” diyen Prof. Dr. Jale Nejdet Erzen, “Sinan camilerinde yapı biçimleri bizi zengin bir çeşitlilikle etkiler. Sinan yapılarındaki görsel estetik sürekli hareket halindedir. Ve bu hareket bir Sufi semasında olduğu gibi bedende farklı bir bilinç ve kan dolaşımı sağlar. Camilerin cennet bahçesi gibi tahayyülü Sinan yapılarında su, çini, ışık kullanımında bilfiil sembolik anlamlar yaratmaktadır. Sinan kendisi yapılarının iç mekanı için ‘bir gülistana benzeyen dünya sarayı’ ya da kubbeleri için ‘güneşin ışıkları ile renk değiştiren denizin dalgaları’ diye yazar. En son Sinan yapılarının bütün bir İstanbul içinde birbirleri ile kurdukları görsel ilişkiden dolayı, döneminde ender görülen bir kent bütünlüğü düşündüğünü görüyoruz. Bugün Sinan eserlerini gören Avrupalı mimarlar hala bu yapılara yepyeni bir deneyim olarak bakıyorlar” diye konuştu.
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.